کتاب مهندسی بازار و تبلیغات
تالیف و ترجمه : دکتر احمدروستا و مهندس علي خويه
مقدمه:
نخستين گامها در شناخت مفهوم پديدهها ، با تعريف نمودن آنان آغاز ميگردد . تعريفشناسي ، اشرافي نسبت به موضوع در اختيارمان مينهد و ياريمان ميدهد تا با ذهني روشنتر به جستجو و پژوهش در محتواي آن ادامه دهيم . در اين کتاب براي شناخت بيشتر مهندسي بازار، .........در پايان توانايي اين را خواهيم داشت كه با بياني روشن و صريح ، تعريفي كوتاه اما مبين و مفهومي از مهندسي بازار را با ديد و نگرشي نو ارائه دهيم تا بتوانيم بيشتر بر پژوهش در حيطه دانش مهندسي بازار تاكيد كرده و پيشرو باشيم.
........
متدولوژی مهندسي بازار
متدلوژي مهندسي بازار را با توجه به منابع مهندسي و تحقيقات بازار مي توان در سه مرحله بررسي نمود اين مراحل شامل موارد زير مي باشد.
§ بازشناسی : اين مرحله از مهندسي بازار شامل دريافت و توصيف نيازمنديها، قوت ها، ضعف ها فرصت ها و تهديد هاي بازار و عوامل درگير در بازار مانند قيمت، محصول، كانالهاي توزيع، تبليغات و ...مي باشد. براي بررسي ، ارزيابي و كاربرد اين سيستمها ، دانش و مهارتهاي علوم رياضي ، علوم فيزيكي و علوم اجتماعي به همراه فنون و تكنيكهاي طراحي مهندسي مورد نياز است
§ بازنمايي : مرحله بيان و تشريح موارد فوق مي باشد. متدلوژي مهندسي بازار همانند پلي است كه ارتباط بين اهداف مديريت و عملكرد عملياتي عوامل بازاريابي را بازنمايي مي كند.
بازآفريني: اين متدولوژي، دارای تکنيک و دستورالعمل هايي برای مجموعه عوامل بازاريابي مي باشد. در اين متدلوژي، اصول و تكنيكهاي بهبود ، طراحي و نصب سيستمهايي شامل انسان ، مواد ، اطلاعات ، انرژي و تجهيزات براي فراهم آوردن امكان توليد كالاها و ارائه خدمات بشكل كارا و مطلوب ميباشد . .. مهندسان بازار همانند مهندسان صنايع درگير افزايش بهرهوري در مديريت منابع انساني ، روشها و تكنولوژي هستند ، مهندسي بازار ..............
برگرفته از کتاب مهندسی بازار - دکتر احمد روستا و مهندس علی خویه
+ نوشته شده در سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ ساعت توسط مشاور مدیریت، مدرس بازاریابی، مشاور فروش
|